Thursday, March 29, 2007

Nyligen lyssnat till

Jag har just läst Madam Terror av Jan Guillou. Filmerna med Hamilton har jag sett, men har inte tidigare lockats tillräckligt för att läsa någon av böckerna. Med Madam Terror var det annorlunda. Först och främst titeln, Madam Terror, väckte min nyfikenhet. När jag fick höra att boken inte bara handlade om en manlig värld av spioner och militära manövrar (som jag fördomsfullt har valt att tro att de andra hamiltonböckerna är begränsade till), utan istället gestaltade en mystisk, stark, klok och skicklig kvinna som figurerar i denna annars så manliga värld gav jag den en chans. Nöjet var helt på min sida! Genom denna kvinna får vi i handlingen också möta Carl Hamilton och Condoleezza Rice. Alla tre är beskrivna personligt och med värme och stor respekt och centralt i historien är vänskapen och en respekt som bara få lyckas visa.

No comments: